Leren zichtbaar maken
Leren zichtbaar maken, of Visible Learning, is een onderwijsaanpak gebaseerd op onderzoek van John Hattie, gericht op het verbeteren van leerresultaten door het leerproces inzichtelijk te maken.
IPC
De methode IPC staat voor International Primary Curriculum. Deze integraal thematisch en creatieve methode voor leerlingen van 4 tot en met 12 jaar. De leerlingen werken door middel van thema`s aan de doelen voor de vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, muziek, beeldende vorming, techniek. Daarnaast ontwikkelen de leerlingen vaardigheden die het zelfstandig werken extra stimuleren. Voor het maken van een eigen product maken we gebruik van het opstellen van succescriteria. Hierbij wordt ruimte ingelast voor reflectie. Op De Blinker vinden we het belangrijk dat leerlingen van en met elkaar leren.
Voltijds Hoogbegaafdenonderwijs
Op het voltijds HB onderwijs vanaf groep 4 van De Blinker bieden we de stof zoveel mogelijk top-down aan, er is ruimte voor compacten en verrijking en wordt gezocht naar opdrachten waarbij de hogere denkvaardigheden worden aangesproken.
Alle kinderen zijn verschillend dus ook alle hoogbegaafde leerlingen. Daarom kijken wij zo veel mogelijk met onze leerlingen samen naar hun specifieke onderwijsbehoeften. Naar wat ze al kunnen, nog moeten leren en wat ze graag willen leren.
De stof delen we op in basisstof, verdiepingsstof en verbredingsstof. Basisstof is de stof die alle leerlingen aangeboden moeten krijgen in het basisonderwijs. Verdiepingsstof; hierbij gaan we dieper in op de basisstof. Hierdoor worden de leerlingen dus meer uitgedaagd. En verbredingsstof; dit houdt in dat we helemaal nieuwe stof aanbieden waarbij we ons richten op vaardigheden. De hoeveelheid tijd dat de leerlingen met deze stof bezig zijn ziet er ongeveer zo uit:
Verbredingsstof die in al onze hb groepen aan bod komt geven we in de vorm van de volgende vakken: Leren Leren, schaken, programmeren, creatief denken, filosoferen, levensvaardigheden, ontdekkend en onderzoekend leren.