Verdieping
Vakken algemeen
Methoden voor vakken als taal, spelling en rekenen worden over het algemeen opgesteld voor een ‘gemiddelde’ leerling. Door te kijken welke mate van herhaling nodig is voor elk kind, houden de kinderen tijd over voor verdieping en verbreding. Basisvakken als spelling, taal en rekenen bieden we daarom compact, en waar mogelijk top-down, aan. Tijd die over blijft wordt ingevuld met de volgende extra vakken:
Schaken
Bij schaken wordt strategisch denken, redeneren, inzicht en concentratie getraind. Deze lessen worden verzorgd door meester Wiebe.
Leren leren
Omdat het werken aan reguliere vakken hoogbegaafde kinderen vaak makkelijker afgaan, worden de 11 executieve functies zoals bijvoorbeeld plannen en volgehouden aandacht minder aangesproken. Om op de middelbare school of in het later leven hier toch mee om te kunnen gaan biedt leren leren inzicht in punten die kinderen nog kunnen ontwikkelen. Dit leren leren gebeurt aan de hand van spellen die een beroep doen op deze vaardigheden. Tijdens de spellen worden de aangesproken vaardigheden en ervaringen hiermee besproken. Daarnaast komt tijdens leren leren ook de vaste- en groei-mindset aan bod. Hoe kijk je naar talent? En kan iedereen beter worden of is je talent/vaardigheid of intelligentie iets dat vaststaat en kan je eigenlijk niets doen om dat te veranderen?
Bridge
Dit uitdagende spel wordt elke donderag gegeven vanaf schooljaar 2019-2020.
Filosofie
Om tegemoet te komen aan creatief en out of the box denken wordt er regelmatig gefilosofeerd. Hiermee voldoen we aan de behoefte om samen met anderen te praten over de grote levensvragen die veel van onze kinderen bezig houden. We leren op deze manier bovendien dat een ander anders kan denken dan wij zelf en dat ook die andere zienswijze er mag en kan zijn.
Coöperatieve werkvormen
Coöperatieve werkvormen hebben een positieve invloed op de motivatie en betrokkenheid van de kinderen en hun sociaal- emotionele ontwikkelingen worden bij alle vakken ingezet